Powered By Blogger

Δευτέρα 30 Νοεμβρίου 2009

Ο ΕΡΩΤΑΣ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΚΙΝΗΤΟΥ

Απο τον Απριλιο του 2007,το New York Magazine δημοσιευει στην ψηφιακη εκδοση του ερωτικα ημερολογια. Αναγνωστες στελνουν προσωπικες αναφορες για τις νυχτερινες αναζητησεις και κατακτησεις τους. Μερικα απο αυτα τα ημερολογια ειναι ασυνηθιστα και θλιβερα.
Οπως σημειωνει ο δημοσιογραφος Γουεσλει Γιανγκ σε μια πολυ ενδιαφερουσα αναλυση στο περιοδικο, οι ημερολογιογραφοι "χρησιμοποιουν τα κινητα τους τηλεφωνα για να διαχωρισουν, να τεμαχισουν και να πακεταρουν τις συναισθηματικες και σωματικες τους αναγκες, για να εξυπηρετησουν την καθε μια με διαφορετικο παρτενερ, ελπιζοντας οτι θα βγουν κερδισμενοι".
Συχνα ειναι ετοιμοι να περασουν το βραδυ με εναν παρτενερ, οταν φτανει ενα μηνυμα απο αλλον με δυνητικα καλυτερη προσφορα. Για να προφυλαχτουν απο τον κινδυνο να μη τους διαλεξει κανενας, '' ολοι βρισκονται στην εφεδρεια καποιου και ο καθενας εχει ενα δικο του εφεδρικο, που θα τον χρησιμοποιησει αν προκυψει αναγκη". Η ατμοσφαιρα ειναι ρευστη, σαν δημοπρασια στο eBay. Αυτο οδηγει σε μια σειρα στρατηγικων μαρκετινγκ, που γινονται εμφανεις στα ημερολογια.
Οι ανθρωποι που στελνουν χρονικα των ερωτικων τους περιπετειων σε ιστοσελιδες περιοδικων δεν ειναι οι αντιπροσωπευτικοι του μεσου ανθρωπου. Ομως αυτη η διαδραστικοτητα ειναι σιγουρα πολυ οικεια σε μια ευρυτατη κατηγορια νεαρων ανδρων και γυναικων.
Μια φορα κι εναν καιρο, την εποχη που θα μπορουσαμε να αποκαλεσουμε <<Ευτυχισμενες μερες>>,οι δυνητικοι παρτενερ γνωριζονταν συνηθως μεσα στο πλαισιο ευρυτερων κοινωνικων θεσμων:γειτονιες, σχολεια, οικογενειες, τοποι εργασιας. Υπηρχαν ορισμενοι γενικα παραδεκτοι κοινωνικοι κανονες. Ο σκοπος αυτων των κανονων, σχετικα με τα πρωτα ραντεβου, τη συναψη δεσμου, την αναβολη του σεξ για ενα διαστημα, ηταν να καθοδηγουν τα νεαρα αγορια και κοριτσια στον δρομο απο τη βραχυπροθεσμη επιθυμια στη μακροπροθεσμη δεσμευση.
Τις τελευταιες δεκαετιες οι κανονες αυτοι εγιναν κατι απηρχαιωμενο. Δεν ταιριαζαν στη μεταφεμινιστικη εποχη της σεξουαλικης απελευθερωσης. Αναζητηθηκαν ετσι πιο συγχρονοι κανονες για τις ερωτικες σχεσεις. Θα περιμενε κανεις απο μια δυναμικη κοινωνια να βρει το καταλληλο συγχρονο σαβουαρ βιβρ. Ομως η τεχνολογια το εκανε αυτο εξαιρετικα δυσκολο. Τo σαβουαρ βιβρ εχει να κανει με φραγμους και αυτοσυγκρατηση. Ομως, η τεχνολογια, ιδιαιτερα το κινητο τηλεφωνο και η αποστολη μηνυματων, διαλυει ολα τα εμποδια. Οι επιδοξοι παρτενερ επικοινωνουν τωρα μεταξυ τους αυτοστιγμει μεσα σε μια σφαιρα χωρις τριβες, που βρισκεται εξω απο τους ευρυτερους κοινωνικους θεσμους και τις δεσμευσεις.
Οι ανθρωποι ετσι, στηριζονται μονο στον εαυτο τους. Γινονται ελευθεροι παικτες σε μια ανταγωνιστικη αρενα σημαδεμενη απο αμφιβολες , διφορουμενες σχεσεις. Η κοινωνικη ζωη φτανει να μοιαζει στην οικονομια, με τους ανθρωπους να βομβαρδιζονται απο μηνυματα προσφορας και ζητησης μεσα σ' ενα συμπαν δυνητικων ευκαιριων.
Η δυνατοτητα να επικοινωνει κανεις με πολλα ταυτοχρονως προσωπα φαινεται να ενθαρρυνει την κατατμηση των σχεσεων, την επιδιωξη να συναπτει κανεις διαφορετικα ειδη συναισθηματικων και/ η σεξουαλικων δεσμων με διαφορετικους ανθρωπους το ιδιο χρονικο διαστημα.
Φαινεται να ενθαρρυνει μια νοοτροπια κυνηγου της ευκαιριας.Φαινεται επισης να ευνοει μια ατμοσφαιρα γενικης απογοητευσης , με την κυριολεκτικη εννοια της απωλειας της γοητειας.Τα ηθικα συστηματα, απο τον καιρο των μεσαιωνικων ιπποτων μεχρι τους υμνους του Μπρους Σπρινγκστιν, εχουν λειτουργησει με τον ιδιο βασικο τροπο. Παιρνουν αμεσα εγωιστικα ενδιαφεροντα και τα εμποτιζουν με υπερβατικα, πνευματικα νοηματα. Ο ερωτας γινεται μια ιερη υποθεση, μια πραξη αυτοθυσιας και ανιδιοτελους αφοσιωσης.
Ομως η χρησιμοθηρικη νοοτροπια που ευνοειται απο την τεχνολογια ειναι διαβρωτικη για την ποιηση και τη φαντασια.
Αυτο δεν σημαινει οτι οι νεοι ανθρωποι σημερα ειναι χειροτεροι η πιο ρηχοι απο τους νεους του παρελθοντος. Σημαινει οτι εχουν λιγοτερη βοηθεια. Οι ανθρωποι καποτε ζουσαν μεσα σ' ενα πλαισιο κοινωνικης υπαρξης που εκπαιδευε τα συναισθηματα, οδηγουσε το προσωρινο προς το μονιμο και συνεδεε τις καθημερινες ορμες με υψηλοτερες επιδιωξεις. Η συσσωρευμενη σοφια της κοινοτητας στηριζε τα ζευγαρια καθως προσπαθουσαν να κερδισουν την αφοσιωση ο ενας του αλλου.
Σημερα υπαρχουν πολυ λιγοτεροι κανονες που να καθοδηγουν με αυτον τον τροπο. Η σημερινη τεχνολογια φαινεται να απειλει το ειδος εκεινο της απαιτητικης και σταθερης αμοιβαιοτητας που ειναι το θεμελιο της εμπιστοσυνης.

Το αρθρο ειναι του David Brooks/ International Herald Tribune.

Woman's Voice