Το βιβλιο "Εκ Βαθεων"της Elfriede Jelinek προεκυψε εν μερει απο ορισμενες συνομιλιες της με την Christine Lecerf, οι οποιες μεταδοθηκαν απο τον γαλλικο ραδιοφωνικο σταθμο France Culture (28 Φεβρουαριου - 4 Μαρτιου 2005).
Παραθετουμε αποσπασματα και αποψεις της Jelinek για την υποτιμηση της γυναικας απο το ανδρικο κατεστημενο:
"Οπως συμβαινει στις περισσοτερες γυναικες συγγραφεις, τα παντα γεννηθηκαν απο το οτι νιωθεις πως εισαι περιφρονημενη. Εδω αναφερομαι στην πολιτισμικη περιφρονηση με την οποια αντιμετωπιζεται η γυναικα. Δεν κινδυνευει βεβαιως η ζωη μας, μολονοτι θα μπορουσε κανεις να αναφερει ορισμενες εμμεσες απειλες...Οπως και αν εχουν τα πραγματα, η εργασια των γυναικων, υποκειται σε ιδιαζοντως ανδρικα αξιολογικα κριτηρια. Και αυτο ειναι μια μορφη βιας που ασκειται εναντιον των γυναικων. Ακομη και αν ο ανδρας μου δεν με ξυλοφορτωνει, ακομη και αν μου δινει χρηματα, ακομη και αν δεν χτυπαει τα παιδια μου,το γεγονος οτι επιτρεπει στον εαυτο του να κρινει την εργασια μου συμφωνα με ανδρικα κριτηρια ειναι ενας τροπος εξευτελισμου. Δεν υπαρχει κανενα αισθητικο κριτηριο για την καλλιτεχνικη αξιολογηση που μπορει να εκφερεται απο γυναικες. Σπανιζουν οι γυναικες που κατορθωνουν να χαραξουν το ονομα τους στον ψυχρο κοσμο των ανδρικων αριστουργηματων".
" Οι ανδρες δεν μπορουν να καταλαβουν αυτο που γραφω. Διοτι απλουστατα ο κυριος δεν μπορει να καταλαβει αυτον που καταπιεζει. Δεν ειναι απαραιτητο για τον κυριο να καταλαβει τον δουλο του. Αντιθετα, ο δουλος πρεπει να μελετησει επακριβως τη συμπεριφορα του κυριου του, ουτως ωστε με τη σειρα του να τον παρενοχλησει. Διοτι μονο οταν κατανοησει κανεις τον τροπο με τον οποιο λειτουργουν οι μηχανισμοι της κυριαρχιας μπορει να αρχισει να εκδικειται, και μαλιστα με λεπτο τροπο.
Μια ανταποκριτρια της εφημεριδας Le Monde, η οποια γνωριζει πολυ καλα τις ισλαμικες χωρες, οπως η Αλγερια και εκεινες οπου κυριαρχει ο ισλαμικος φονταμενταλισμος, αναφερει οτι ακομη και εκει οπου οι γυναικες καταπιεζονται περισσοτερο, ακομη και εκει οπου στην πραγματικοτητα δεν ειναι τιποτε περισσοτερο απο σκατα, μια κατηγορια κατωτερη και απο τα ζωα εφοσον το ζωο αντιπροσωπευει ακομη κατι ενω η γυναικα ειναι απολυτως τιποτε, ακομη και εκει οι ανδρες φοβουνται στο σπιτι τις γυναικες τους, τρεμουν για την τροφη τους, φοβουνται μηπως δηλητηριαστουν. Ειναι αληθεια οτι οι γυναικες στο ενδον της περιοχης τους εχουν στησει εκλεπτυσμενες μορφες εξουσιας. Αυτο ομως δεν αλλαζει επ' ουδενι την εξουσια που κυριαρχει εξω, και ιδιαιτερα στον τροπο με τον οποιο αξιολογειται η εργασια τους. Και κατοπιν ερχονται να μας πουν, σ' εμας τις αλλες, τις φεμινιστριες, οτι ειμαστε φανατικες και αδικες, οτι δεν εχουμε αντιληφθει οτι εδω και πολυ καιρο η κοινωνια εχει αλλαξει! Η κοινωνια ομως ουσιαστικα δεν εχει αλλαξει! Ισως να εχει αλλαξει σε καποια μικροπραγματα, αλλα δομικα δεν εχει αλλαξει τιποτε.....Προσωπικα κρινω πολυ σκληρα τη γυναικα που γινεται συνενοχος του ανδρικου συστηματος, δειχνοντας οτι μια τετοια γυναικα αναποφευκτα θα αποτυχει. Απο τη στιγμη που η γυναικα δεν πονταρει στον εαυτο της αλλα στον ανδρα της, με σκοπο να οργανωσει τη ζωουλα του , παιζει τη δικη της ζωη κορονα- γραμματα".
Δυστυχως η γυναικα δεν μπορει να πει"εγω". Το γυναικειο "εγω" ειναι παντοτε πολλαπλο, σε αντιθεση με το ανδρικο "εγω" που ειναι μη ανταλλαξιμο υποκειμενο.
Στην Αυστριακη μυθιστοριογραφο και θεατρικη συγγραφεα Elfriede Jelinek το 2004 απονεμηθηκε το Βραβειο Νομπελ.
Το βιβλιο "Εκ Βαθεων" κυκλοφορει απο τις εκδοσεις " Εκκρεμες''.
Woman's Voice
Κυριακή 15 Νοεμβρίου 2009
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)